سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس؛ در اسرائیل، لبنان و غزه چه می‌گذرد؟

اسرائیل پس از یک سال عملیات نظامی برای از بین بردن حماس در غزه، اکنون بر نابودی حزب‌الله تمرکز کرده است و می‌خواهد از جمهوری اسلامی هم انتقام بگیرد

با گذشت یک سال از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ وضعیت در خاورمیانه متشنج‌تر از گذشته شده و تشدید درگیری‌ها میان تل‌آویو و «محور مقاومت» نگرانی از وقوع یک جنگ تمام‌عیار را تشدید کرده است.

سال گذشته در چنین روزی شبه‌نظامیان حماس از غزه به جنوب اسرائیل حمله کردند و حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفتند؛ حمله‌ای غافلگیرکننده که سرآغاز حمله اسرائیل به غزه شد که هنوز هم پایان نیافته است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه، از زمان شروع عملیات نظامی اسرائیل در انتقام از حمله هفتم اکتبر حماس، بیش از ۴۱ هزار فلسطینی در غزه کشته شده‌اند که بیش از نیمی از آن‌ها زن و کودک بودند. البته در این آمار تعداد جنگجویان و غیرنظامیان تفکیک نشده است.

در هفته‌های اخیر، اسرائیل هم‌زمان با جنگ در غزه به طور قابل‌توجهی بر هدف قرار دادن حزب‌الله و پایگاه‌های آن در جنوب لبنان تمرکز کرد. حزب‌الله لبنان که یک روز پس از حمله هفتم اکتبر حماس، برای حمایت از این گروه شبه‌نظامی، با شلیک موشک‌ شمال اسرائيل را هدف گرفت، اکنون خود در جنگ مستقیم با اسرائيل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، قول داده است از جمهوری اسلامی ایران که حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند، نیز انتقام بگیرد و شلیک رگباری موشک‌های تهران در هفته گذشته را بی‌پاسخ نگذارد.

حملات اسرائیل در نوار غزه

اسرائيل که در هفته‌های گذشته بیشتر تمرکزش را به بیروت معطوف کرده بود، در تازه‌ترین دور حملاتش علیه گروه حماس، روز یکشنبه حمله هوایی و زمینی جدیدی را در شمال غزه آغاز کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های فلسطینی اعلام کردند که حمله اسرائیل به مسجدی در مرکز غزه که آوارگان آنجا پناه گرفته بودند، دست کم ۱۹ کشته به جا گذاشت و چهار نفر هم در حمله به مدرسه‌ای در نزدیکی شهر که پناهگاه آوارگان بود، کشته شدند. ارتش اسرائیل مدعی است که در هر دو حمله شبه‌نظامیان را هدف قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائيل همچنین اعلام کرد که در ساعات اولیه صبح دوشنبه، برای هدف قرار دادن «تروریست‌های حماس» پنهان‌شده در مجموعه بیمارستانی شهدای الاقصی در دیرالبلح نوار غزه حمله هوایی انجام داده است. بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، حماس از این بیمارستان به‌عنوان ستاد فرماندهی استفاده می‌کرد. حماس معمولا این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ارتش اسرائیل دوشنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۴ در گزارشی اعلام کرد که در یک سال گذشته، ۱۷ هزار عضو حماس را کشته است. این در حالی است که مقام‌های بهداشتی حماس از ۴۱ هزار کشته در غزه خبر می‌دهند و سازمان ملل اعلام کرده است تا پیش از برقراری آتش‌بس امکان براورد شمار قربانیان را ندارد. اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که تلاش‌های جهانی برای رسیدن به آتش‌بس بی‌نتیجه مانده و نه اسرائیل و نه یحیی سنوار، رهبر جدید گروه حماس پس از ترور اسماعیل هنیه، به برقراری آتش‌بس و معامله آزادی گروگان‌های اسرائیلی تمایلی ندارند.

ارتش اسرائيل در نخستین سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس اعلام کرد که موفق شده است هشت رهبر و فرمانده ارشد حماس، ۳۰ فرمانده گردان و ۱۶۵ معاون فرمانده حماس را از بین ببرد و به ۴۰ هزار و ۳۰۰ هدف حماس در نوار غزه حمله کند. بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، در یک سال اخیر ۷۲۸ نیروی اسرائیلی نیز کشته شدند و ۲۶ هزار راکت به سوی اسرائیل پرتاب شد. اسرائیل همچنین از کشف چهار هزار و ۷۰۰ تونل در نوار غزه خبر داد.

درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله لبنان

در بخش دیگری از گزارش روز دوشنبه ارتش اسرائیل آمده است که نیروهای اسرائیلی موفق شدند ۸۰۰ «تروریست» شامل ۹۰ فرمانده را در لبنان از بین ببرند و به ۱۱ هزار موضع حزب‌الله در لبنان حمله کنند.

حزب‌الله، قوی‌ترین نیروی مسلح شبه‌نظامی لبنان، تقریبا بلافاصله پس از حمله حماس در اکتبر گذشته شلیک موشک به سمت اسرائیل را آغاز کرد. اسرائیل در ماه گذشته مبارزه با حزب‌الله را تشدید کرد و حسن نصرالله و بسیاری از فرماندهان ارشد این گروه را کشت و عملیات زمینی محدودی را در جنوب لبنان آغاز کرد. این شدیترین درگیری‌ها از زمان جنگ یک ماهه اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، محسوب می‌شود.

فیلیپو گراندی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، روز یکشنبه در جریان بازدید از بیروت گفت که لبنان با یک «بحران بزرگ آوارگان» مواجه است و برخی از حملات اسرائیل ناقض قوانین بین‌الملل است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت لبنان، در درگیری‌های اخیر در لبنان نزدیک به دو هزار نفر کشته شدند و مقام‌های دولتی تخمین می‌زنند که این جنگ ۱.۲ میلیون نفر را به ترک خانه‌هایشان مجبور کرده است.

حز‌ب‌الله لبنان نیز که پیش‌تر تنها به مناطق شمالی اسرائیل موشک پرتاب می‌کرد، حملاتش را گسترش داده است. خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های بیمارستان رامیام حیفا گزارش داد که در جریان حملات راکتی اواخر وقت یکشنبه حزب‌الله به این شهر دست‌کم پنج نفر مجروح شده‌اند. منابع خبری دیگر نیز از سقوط راکت‌ها و ترکش‌ها در حیفا خبر داده‌اند. حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که پایگاه نظامی کارمل اسرائيل را هدف گرفته است.

خبرگزاری فرانسه یکشنبه‌شب به نقل از رسانه‌های داخلی لبنان گزارش داد که ارتش اسرائیل پس از درخواست تخلیه مناطق حومه جنوبی بیروت، دو حمله به پایگاه‌های حزب‌الله انجام داده است. ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در پی حملات ارتش اسرائیل، انفجارهای پیاپی در این پایگاه‌ها رخ داد. بنابر گمانه‌زنی برخی منابع، این انفجارهای ثانویه ناشی از وجود مهمات و تسلیحات در مواضع هدف گرفته‌شده است.

بیشتر از جهان